Jak nauczyć dziecko korzystania z podręczników

Wspieraj swojego malucha od początku nauki w szkole

Okres obowiązkowego nauczania, to często bardzo trudny czas zarówno dla dzieci, jak i dla rodziców. Maluchy muszą nauczyć się dyscypliny i regularnej pracy. Często też uczą się funkcjonować w grupie, rozwiązywać konflikty i nawiązywać przyjaźnie. Rodzice z kolei muszą pozwolić dziecku na większą samodzielność, zachęcać je do rozwoju i umożliwić mu popełnianie błędów. Dla jednej i drugiej strony, czas chodzenia do szkoły często bywa trudny. Problemy, które pojawiają się okresie szkolnym, mogą dotyczyć również nauki. Wiele maluchów nie lubi się uczyć i korzysta z książek tylko wtedy, kiedy trzeba się przygotować do sprawdzianu albo kartkówki. Jeśli jednak dziecko nie wyrobi sobie nawyku regularnego uczenia się i korzystania z podręczników oraz zeszytów ćwiczeń, to w późniejszych latach problem prawdopodobnie się pogłębi. Jeżeli dziecko nie używa podręczników w pierwszych latach szkolnej nauki, to prawdopodobnie nie uzna nagle, że podręczniki do matematyki klasa 6 jest czymś ciekawym, i że warto z niego korzystać. Dlatego też, warto wspierać swoje dziecko od początku jego przygody ze szkolnictwem.

Staraj się znaleźć czas na wspólną naukę i odrabianie lekcji

W tygodniu ciężko jest znaleźć chwilę na to, żeby pomóc dziecku w odrabianiu prac domowych i uczeniu się. Postaraj się jednak chociaż 2-3 razy w ciągu tygodnia poświęcić dziecku czas. Nawet, jeśli nie ma ono trudności z przyswajaniem materiału i odrabianiem prac domowych. Pokazując dziecku, że nauka jest ważna, pomożesz mu w wyrobieniu nawyku regularnego uczenia się, dzięki czemu w przyszłości będzie ono w stanie uniknąć zaległości.

Pokaż maluchowi, że korzystanie z podręczników może być ciekawe. Wspólnie czytajcie, opowiadajcie sobie o tym, co przeczytaliście, zakreślajcie najważniejsze fragmenty. Zaangażujcie się w naukę! Dzięki temu twoje dziecko prawdopodobnie będzie lepiej zapamiętywać nowe informacje, a dodatkowo nauczy się, że nauka nie musi być nudna i monotonna.